کد co-38931  
عنوان موسسه فرهنگی هنری معلولین آرتا فرین  
رییس هیئت مدیره سمیره دیناری  
نوع خصوصی  
زمینه فعالیت اجتماعی و فرهنگی و هنری معلولان  
دامنه فعالیت استانی  
زبان فارسی  
تلفن 07633441606  
کشور ایران  
استان هرمزگان  
شهر بندرعباس  
نشانی بندرعباس، اکوی ملت، بلوار وارگر، نبش کارگر 33، موسسه فرهنگی هنری معلولین آرتافرین  
درباره موسسه فرهنگی هنری معلولین آرتا فرین
این موسسه در سال 1389 در استان هرمزگان تأسیس شد. موسس و مدیرعامل آن خانم سمیره دیناری است. او لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات و فوق لیسانس کارگردانی نمایش دارد که از دانشکده هنر شیراز دریافت کرده است.
حوزه فعالیتش اجتماعی و فرهنگی و هنری است و در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی برای معلولان و افراد آسیب‌پذیر استان هرمزگان کار می‌کند. این موسسه با هدف ترویج هنر برای افراد دارای معلولیت در استان هرمزگان راه‌اندازی شد.
ساختار اداری آن این‌گونه است که دو نفر همکار و مدیرعامل دارد. مدیرعامل آن از اول سیره دیناری بوده است. فعالیت موسسه فعلاً برگزرای دوره‌های آموزشی و هنری و ارائه خدمات مددکاری به اعضا است. 50 نفر عضو افتخاری دارد. که در زمینه‌های هنری و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای مددجویان با موسسه همکاری دارند. موسسه آرتافرین حدود 180 نفر مددجوی توان‌یاب جسمی حرکتی را تحت پوشش خود دارد و خدمات توان‌بخشی، مشاوره‌های فردی و گروهی و دوره‌های هنری و آموزشی را برای این افراد برگزار می‌کند. این موسسه در زمینه تئاتر معلولان یکی از موسسات فعال در استان و کشور محسوب می‌شود. یک گروه تئاتر با سابقه 14 سال فعالیت دارد که هر ساله در جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری حضور فعال داشته و مقام‌های زیادی را هم کسب کرده است. لازم به ذکر است که موسسه آرتافرین، سابقه برگزاری دو دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای خلیج فارس را به دبیری داشته است. کلاس‌های آموزشی برای مددجویان دارای معلولیت تحت پوشش موسسه، برگزار می‌کند. علاوه بر این چون استان هرمزگان یک منطقه محروم از لحاظ امکانات فرهنگی هنری است، برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی تا جایی که بتوان برای خردسالان و نوجوانان منطقه هم کلاس‌های هنری و آموزشی برگزار کند. کلاس‌های آموزشی هنری شامل، بازیگری کودک و بزرگسال، نقاشی، هویه کاری و کلاس زبان انگلیسی کودکان به روش نمایشی است که با هدف توانمندسازی و افزایش خودباوری این افراد و تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به توان‌یابان برگزار می‌شود.
این موسسه در حوزه توان‌بخشی، دو مسیر توان‌بخشی فردی و توان‌بخشی اجتماعی را دنبال می‌کند. هنر از جمله ابزاری است که نقش مهمی در آگاه‌سازی و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت دارد. به همین دلیل روی این مسئله بسیار تأکید دارد.
جشنواره تئاتر معلولان یک رویکرد هنری در راستای توانمندسازی افراد دارای معلولیت است که از سال 82 به همت سازمان بهزیستی، در شش منطقه از کشور برگزار می‌شود. این شش منطقه، شامل چند استان همجوار با نام‌های کویر، کاسپین، طلوع، آفتاب، خزر و خلیج فارس است می‌باشد. خروجی جشنواره‌های منطقه‌ای، در جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان بود که تا سال 95 به صورت دو سالانه برگزار می‌شد. از سال 95 به بعد به دلیل کمبود بودجه، برگزاری این جشنواره متوقف شد. با توجه به نقش هنر در توان‌بخشی اجتماعی افراد دارای معلولیت، جشنواره تئاتر معلولان می‌تواند فرصتی برای شناخت توانایی مددجویان باشد و نیاز است که از این فعالیت هنری حمایت ویژه انجام شود.
گروه تئاتر آرتافرین، از سال 94 تا کنون در همه جشنواره‌های استانی و جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر معلولان و همچنین جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کرده است و مقام‌های زیادی هم به دست آورده است. در بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، موسیقی، طراحی لباس نمایش، نورپردازی و گریم از رتبه‌های اول تا سوم را دریافت کرده است. در اینجا جا دارد از آقای رضا آزاد دریایی، کارگردان با تجربه تئاتر که از سال 84 با گروه تئاتر معلولان آرت‌آفرین شروع به کار کردند و موفقیت‌های آرتافرین نتیجه زحمات ایشان است، تشکر و قدردانی شود.
قابل ذکر است که آذرماه امسال، استان هرمزگان میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر مناطق کویر و خلیج فارس بود که موسسه آرتافرین برگزار کننده جشنواره و خانم دیناری هم دبیر جشنواره بود مدیر اجرایی جشنواره آقای محمد حمزوی بودند که در این راه زحمات زیادی را متقبل شد. همچنین از سرکار خانم دکتر فخری، مسئول امور هنری سازمان بهزیستی کشور و آقای کاظم ارجمندنیا از کارگردان‌های برجسته تئاتر معلولان شهر بوشهر که در برگزاری جشنواره تئاتر معلولان امسال زحمات زیادی کشیدند هم تشکر می‌شود.
عضوگیری موسسه زا طریق فراخوان انجام می‌شود. راه‌های ارتباطی ما هم از طریق پیچ اینستاگرام به آدرس artafarinjonoub است و همچنین آدرس اینترنتی این موسسه با عنوان موسسه فرهنگی هنری آرتافرین در گوگل موجود است.
آدرس موسسه: بندرعباس، اکوی ملت، بلوار وارگر، نبش کارگر 33، موسسه فرهنگی هنری معلولین آرتافرین
تلفن: 07633441607- 07633441606

مأخذ: فصلنامه توان‌یاب، شماره 75ـ76، بهار و تابستان 1399، ص 50ـ52  
تاریخ ثبت در بانک 20 شهریور 1399