کد co-31676  
عنوان انجمن معلولین حرکتی ـ جسمی صاعقه سه (صاعقه 3)  
نوع -  
زبان فارسی  
کشور ایران  
استان اصفهان  
شهر خمینی شهر  
درباره خانم مریم صابری
مصاحبه درباره انجمن صاعقه
افراد دارای معلولیت و نهادهایی که تشکیل داده‌اند در سراسر ایران پراکنده است، اما آنهایی که در شهرهای کوچک‌تر و دورتر هستند، کمتر شناخته شده‌اند؛ با اینکه اینها بعضاً تجارب ذی‌قیمتی به دست آورده و تلاش‌هایشان در زمینه اشتغال و مشکلات دیگر قابل توجه است.
انجمن صاعقه در خمینی‌شهر اصفهان توسط چند تن از افراد دارای معلولیت تازه تأسیس شده است. به منظور آشنایی با این انجمن با خانم مریم صابری از هیئت مدیره در مهر 1396 مصاحبه‌ای انجام شد. این مصاحبه توسط مسعود باقری اجرا شده است.

متن گفت‌وگو

* اگر لطف کنید و انجمن صاعقه را معرفی کنید؟ شما عضو هیئت مدیره انجمن هستید؟
ـ بله من عضو هیئت مدیره هستم. این انجمن توسط مددجویان خمینی شهر در اسفندماه 1394 راه‌اندازی شد. به دلیل نداشتن مکان مناسب و امکانات ضروری، تاکنون نتوانسته‌ایم، اقدامات گسترده داشته باشیم.

* محل استقرار شما چگونه است؟
ـ جای کوچکی است که متعلق به یکی از نهادها است و فقط دو روز هفته یعنی یکشنبه و چهارشنبه چند ساعت در اختیار ما است. به دلیل اینکه محل مستقل نداریم، نمی‌توانیم اعضاء را جمع کنیم و کلاس و کارگاه آموزشی برگزار کنیم. یا نیروی ثابت داشته باشیم تا پاسخگوی تلفن‌ها باشد.

* خانم صابری شما یک سال و نیم است که انجمن را تأسیس کرده‌اید، چه کارهایی انجام داده‌اید؟
ـ تا الآن فقط کارهای مقدماتی مثل شناسایی افراد دارای معلولیت و بررسی نیازها و مشکلات آنها، عضوگیری و استعدادیابی بچه‌ها و اینکه هر کسی در چند زمینه می‌تواند فعالیت داشته باشد، انجام می‌دهیم.

* وضعیت معلولان در خمینی شهر چگونه است؟
ـ از نظر آماری معلولان خمینی شهر در سطح کشور اول است. یعنی بیشترین معلولین را توی سطح کشور دارد. ولی از نظر کیفی و پیشرفت به دلیل اینکه کسی نبوده که استعدادهای اینها را شکوفا کند و به آنها مشاوره بدهد، از این جهت شاخص‌های این شهر منفی است. با اینکه جامعه شناسی خمینی شهر این‌گونه است که مردم این شهر قانع، صبور، سخت کوش و فعال و اقتصادی‌اند. این عناصر هر کدام می‌تواند عامل پیشرفت و ترقی باشد، اما در معلولان، چنین نشده است. البته افرادی در جامعه هدف داریم که نخبه هستند و در رشته‌ای توانسته‌اند پیشرفت خوبی داشته باشند. اما مهم این است که این نخبگان و فعالیت‌های آنها تبدیل به یک جریان گسترده و فراگیر نشده است.

* البته اینکه تجارب افراد نخبه را به اشتراک گذاشته و جریان سازی و فرهنگ‌سازی شود، همه اینها بر عهده تشکل‌ها است و صاعقه باید برای این کارها برنامه‌ریزی کند و شروع به اقدام نماید.
ـ درست است باید جدی‌تر تلاش کنیم.

* درباره اسم این انجمن توضیح بدهید؟
ـ پس از عرضه چند اسم بالاخره اسم انجمن معلولین حرکتی ـ جسمی صاعقه سه (صاعقه 3) تصویب شد. دقیقاً 6 اسفند 1394 تصویب و ثبت در جراید را داشتیم.

* این انجمن که شما تأسیس کرده‌اید قصد این را دارید که ابتدا بچه‌ها را شناسایی کنید، به قول معروف استعدادهایشان را شناسایی کنید و شکوفا کنید، بعد پیگیر معضلات و مشکلاتی هم که بر سر راه اشتغال و تحصیل و مسکن و ازدواج بچه‌ها هستش را حل بکنید، درست است؟
ـ بله. فقر فرهنگی در معلولین خیلی بیشتر است. اینها از نظر معلولیت گوشه‌گیر هستند، مثلاً از خانه بیرون نمی‌آیند. اینها مثلاً یک فرهنگ‌هایی برای خودشان دارند، یک اعتقادات و آدابی هر شخصی برای خودش به وجود آورده است. اینها هست، می‌شود اینها را باهاشون کار کرد، و اینها را شکوفایشان کرد، ولی اینها زمان می‌برد.

* دفتر فرهنگ معلولین، تجارب مهمی طی دو دهه اخیر به دست آورده و بانک اطلاعات دارد. می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.
ـ ما یک موسسه تازه تأسیس هستیم، ولی این امکاناتی که شما دارید، زمینه خوبی برای همکاری است. موسسات یا انجمن‌ها و خود معلولین به این تجارب نیاز دارند. مثلاً معلولین موفق یعنی معلولینی که در زمینه‌های فرهنگی خیلی موفق بوده‌اند، ولی به خاطر همان شرایطشان نتوانسته‌اند مثلاً به جایی نشان داده بشوند و معرفی بشوند. این چیزها در جامعه معلولین زیاد است. ان‌شاءالله بتوانیم با شما تعامل کنیم. نمی‌دانم از چه جایی باید شروع بکنیم ولی ما خیلی دوست داریم که این اتفاقات بیفتد.

* ما هم علاقه داریم با شما همکاری کنیم، زیرا هم‌افزایی با همکاری و تعاون به دست می‌آید.
ـ اگر در یک جلسه مشترک با حضور هیئت مدیره داشته باشیم و برای گسترش فعالیت‌های مشترک را برنامه‌ریزی کنیم.

* غیر از شما اعضای هیئت مدیره را می‌توانید معرفی کنید؟
ـ المیرا علیدادی شمس آبادی، اکرم سعیدی، وحید حاتمی، بتول عادلی، محمدعلی پرنده، محمدرضا عسگری، جواد عسگری، علی‌رضا عسگری، زهرا یادگاری، جواد روح اللهی، طیبه عسگری و ازهار ماضی‌زاده و خودم مریم صابری اعضا هستند.

* اهداف و خط‌مشی انجمن چیست؟
ـ در فرم ثبت این انجمن درباره اهداف آمده است: برگزاری جلسات آموزشی ـ فرهنگی و هنری و دفاع از حقوق معلولین؛ ایجاد اشتغال برای معلولین؛ مناسب‌سازی فضاهای شهری؛ برگزاری نمایشگاه و سمینار؛ برپایی تئاتر؛ برپایی اردوهای آموزشی ـ تفریحی و ورزشی؛ انتشار نشریه؛ ارتقای سطح آگاهی و روحیه معلولان؛ کوشش در جهت بالا بردن سطح آگاهی و معرفتی مردم نسبت به معلولان؛ تلاش در جهت مبارزه با بی‌سوادی معلولان؛ تلاش برای رفع موانع آموزشی و پرورشی؛ ایجاد بستر مناسب برای همکاری با ارگان‌ها و نهادهای شهری؛ تأمین مسکن؛ تلاش برای خودکفایی معلولان؛ ایجاد زمینه‌های توانبخشی رایگان؛ تلاش برای برخورداری از درمان مناسب.
موارد ذکر شده بخشی از سرفصل‌های ذکر شده در لایحه ثبت این انجمن است.

* در پایان برای شما آرزوی موفقیت نموده و از شرکت شما در این مصاحبه تشکر می‌کنم.
 
تاریخ ثبت در بانک 26 خرداد 1399