کد bk-23963  
نوع کاغذی  
عنوان صفات العمیان فی القرآن الکریم  
نویسنده علی بن نایف الشحود  
محل نشر ریاض  
سال انتشار 2008میلادی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 219  
زبان عربی  
قطع وزیری  
چکیده علی بن نایف الشحود پژوهشگر و نویسنده در علوم قرآنی کتابی درباره ویژگی‌های نابینایان در قرآن کریم و دیدگاه قرآن درباره کارکرد و نقش این قشر در جامعه اسلامی نوشته و منتشر کرده است:
صفات العمیان فی القرآن الکریم، علی بن نایف الشحود، ریاض، 1429ق/ 2008م، 219ص.

قرآن کریم نابینایان را به دو دسته نابینای قلبی و نابینای چشمی تقسیم کرده و این کتاب درباره نابینایان قلبی است یعنی کسانی که حقایق را ندیده و درک نکرده‌اند یعنی عقل و فکر آنان برای فهم و درک واقعیت‌ها ناتوان و غیر کارآمد است. ممکن است کسی چشمانش نابینا باشد ولی توانایی درک و فهمش بالا است و برعکس هم ممکن است.
نویسنده مطالب این کتاب را در سه فصل تنظیم کرده است: فصل اول درباره صفات نابینایان است و بیست ویژگی را از آیات قرآن استخراج و توضیح داده است؛ مانند انتقاد و تذکر ناپذیری؛ سرکشی و طغیان و عدم توجه به حقوق مردم؛ لذت‌گرایی و شهوت پرستی.
فصل دوم درباره نتایج و سرنوشت نابینایان قلبی است. هفت پیامد و سرنوشت برای این افراد برشمرده است. مثل هدایت ناپذیری، خسران و هلاکت در دنیا و آخرت.
فصل سوم به معالجه نابینایی قلبی می‌پردازد و نه روش درمانی که در قرآن آمده را توضیح می‌دهد. مانند نپذیرفتن سخن افراد بدون دلیل و مدرک؛ تدبر و تفکر و مطالعه درباره واقعیت‌ها؛ تقلید نکردن کورکورانه، عبادت و افزایش معنویت.
 
تاریخ ثبت در بانک 26 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر