کد jr-45249  
عنوان اول نوروود، مالکم جی  
عنوان دوم متخصص رسانه‌ها و ناشنوای امریکایی  
مترجم فهیمه شیرازی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1276  
شماره صفحه (تا) 1277  
زبان فارسی  
متن نوروود، مالکم جی. ، متخصص رسانه‌ها و ناشنوای امریکایی.
در ششم مارس 1927 چشم به جهان گشود و در پنج سالگی بر اثر ترکیبی از اثرات سرخک و مخملک، شنوایی خود را از دست داد. پس از چندین سال تحصیل در مدرسه‌های دولتی هارتفورد و کانتیکت، ارتباط برقرار کردن برایش مشکل بود. پرستار مدرسه, مادر او را متقاعد کرد که مالکم را در مدرسه ناشنوایان امریکا در وست هارتفورد ثبت‌نام کند. برای اولین بار از آغاز ناشنوایی مالکم، برقراری ارتباط برای او آزاد و آسان شد و این, زندگی او را دگرگون کرد. او همیشه آرزو داشت می‌توانست آن پرستار را پیدا کند و برای کاری که کرده از او تشکر کند. او در 1949 با مدرک کارشناسی از دانشگاه گالودت دانش‌آموخته شد و در آخرین سال تحصیلش، سردبیر ارشد مجله باف ‌اند‌ بلو شد. دانش‌آموزان همدوره او به خاطر دارند که او تلاش کرده بود ساعت برج را یک ساعت به عقب بکشد و با این کارش برنامه‌های تمام دانشگاه را به هم ریخته بود. جی, مدرک کارشناسی ارشد خود را در 1957 از دانشگاه هارتفورد گرفت و از پس از یازده سال دانش‌آموختگی مشغول به تدریس شد. نخست در مدرسه ناشنوایان تگزاس در اوستین و سپس در مدرسه ناشنوایان امریکا و مدرسه ناشنوایان ویرجینیای غربی در رامنی و پس از آن در مدرسه ویرجینیای غربی، به سمت مدیر برنامه آموزشی و معلم ناظر مقاطع متوسط و پیشرفته، مشغول به کار شد.
در 1960، نوروود نخستین ناشنوای تحصیلکرده‌ای بود که توانست منصبی در وزارت آموزش امریکا به دست آورد و در 1965، جایزه خدمات برتر بهداشت، آموزش و رفاه را دریافت کرد. او پس از بیست سال به عنوان کارشناس برنامه فیلمهای زیرنویس‌دار برای ناشنوایان، کارمند ارشد آموزش، رئیس بخش خدمات رسانه‌ای و فیلمهای زیرنویس‌دار و ارتباط از راه دور، خدمت کرد. او در این سمتها، مقاله‌های بسیار و سخنرانیهای متعددی را درباره ناشنوایان و ناشنوایی، مباحث رسانه‌ای مربوط و فیلمهای زیرنویس‌دار برای ناشنوایان تألیف و ارائه کرد. وی در 1970، برای عهده‌گیری ریاست نشست ارتباطات صوتی‌ـ تصویری و آموزش ناشنوایان در امریکا و کنگره بین‌المللی آموزش ناشنوایان در استکهلم سوئد، دعوت شد.
نوروود سیستم توزیع فیلمهای زیرنویس‌دار را در سراسر کشور ایجاد کرد و مسئولیت تهیه فیلمهای هالیوودی و آموزشی برای زیرنویس‌دار کردن و در نهایت توزیع آنها در بین امریکاییهای ناشنوا را به عهده گرفت و بیش از یک دهه، به خاطر ناشنوایان، برای داشتن فیلمهای زیرنویس‌دار مبارزه کرد. شبکه‌های تلویزیونی هم، مانند کارخانجات تجهیزات الکترونیکی، در آغاز با بی‌میلی با این موضوع برخورد کردند. نوروود شدیداً تحت تأثیر ادموند بوتنر و جولز راکو در مدرسه ناشنوایان امریکا، که پیشگامان جنبش فیلمهای زیرنویس‌دار بودند، قرار گرفته بود و به خاطر رهبری او در به کارگیری این پیشرفت مهم فناوری، نوروود به عنوان پدر فن زیرنویسی شناخته شد. او افزون بر فراهم کردن یک تفریح، قابلیت پیشرفت و بهبود آموزش را در نظر گرفت. به اعتقاد او, شبکه‌های تلویزیونی زیرنویس‌دار, همان گونه که به سوی دستیابی به این هدف پیش می‌رود، بیش از پیش روشن می‌شود که امکانات آموزشی برای کودکان و بزرگسالان ناشنوا، پرنشاط‌تر و سازنده‌تر نشده است. نوروود همچنین با کمیسیون ادارات در به کارگیری مترجمان رسمی دولتی برای ناشنوایان، و تخصیص امکانات دولتی بیشتر به ناشنوایان، همکاری می‌کرد و امکانات و برنامه‌هایی را برای آموزش رانندگان ناشنوا، برای رانندگی پدافندی فراهم کرد. وی در منطقه کلمبیا و انجمن ناشنوایی ایالت مریلند، در سمت نایب رئیس انجمن ناشنوایان و نایب رئیس انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه گالودِت ، خدمت می‌کرد و به اتفاق همسرش مارجوری و پنج فرزندش در نیوکارولتون مریلند سکونت داشتند.
نوروود افزون بر کارهایش در زمینه زیرنویس‌دار کردن، مسئول توسعه ابزارها و وسایل کمکی برای ناتوانان جسمانی, از قبیل نابینایان داشتند، بود و یکی از مروّجان کلیدی فناوریهای نوین شد؛ زیرا در آن زمان هدایا و کمکهای بخش دولتی، اولین منبع برای توسعه وسایل کمکی بود.
او در 1971، زمانی که در سمت ریاست خدمات رسانه‌ای و فیلمهای زیرنویس‌دار مشغول خدمت بود، به عنوان مسئول روابط عمومی در موسسه فنی ملی ناشنوایان و موسسه فناوری روچستر نیز برگزیده شد.
در 1970 کمیسیون آموزش ایالات متحده از نوروود قدردانی کرد و در 1977 دانشگاه گالودت او را مفتخر به دریافت دکتری افتخاری کرد. او جایزه ممتاز خدمت را برای خدمات برجسته و فداکاریها برای جمعیت ناتوان در حوزه فناوری آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی، در 1976 از وزارت بهداشت، آموزش و رفاه امریکا دریافت کرد و در 1972، دکتری خود را در رشته آموزش، از دانشگاه مریلند دریافت و در 1988 از سمتهای مسئول زیرنویسی و تنظیم فیلم، بازنشسته شد و در 22 مارس 1989 بر اثر سکته قلبی به درود حیات گفت. مجلس یادبود او در هفته بعد و با حضور 250 نفر در دانشگاه گالودت برگزار شد.
در1990 جایزه یادبود دکتر مالکم جی. نوروود , به وسیله موسسه ملی زیرنویسی فیلم در کلیسای فالز در ویرجینیا، برای ایجاد بورس تحصیلی برای دانش‌آموزان ناشنوا و یا کم‌شنوایانی که در رشته‌های فناوری ارتباطات و یا رسانه تحصیل می‌کنند، پایه‌گذاری شد. در 1991 مرکز مالکم جی. نوروود به عنوان خانه انجمن خدمات حمایتی برای ناشنوایان ، در بالتیمور افتتاح شد.
مأخذ:
DPAS, P. 281-282.
ترجمه فهیمه شیرازی  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1400