کد jr-45246  
عنوان اول نمایشگاه کتاب، آثار هنری و محصولات فرهنگی ناشنوایان ایران  
عنوان دوم گزارشی از برپایی نمایشگاه ویژه ناشنوایان در زمینه‌های فرهنگی  
نویسنده کلارا بلیغی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1271  
شماره صفحه (تا) 1272  
زبان فارسی  
متن نمایشگاه کتاب، آثار هنری و محصولات فرهنگی ناشنوایان ایران، گزارشی از برپایی نمایشگاه ویژه ناشنوایان در زمینه‌های فرهنگی.
نخستین نمایشگاه, به اهتمام موسسه فرجامِ جام جم و با یاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در آبان و آذر 1381 در تهران, سالن آفرینشهای هنری نیاوران به یاد مرحوم جبار باغچه‌بان برگزار شد.
هدف اصلی، معرفی توانمندیهای ناشنوایان و ایجاد همبستگی بیشتر بین آنان برای بسترسازی تعاون بیشتر در نیل به اهداف پژوهشی و علمی و هنری و ارتقای سطح دانش و خردمندی و خلاقیت آنان بوده است.
ناشنوایان از شهرها و استانهای مختلف, آثار نگارگری، مینیاتور، نقره‌کاری، گلسازی، سفالکاری و دیگر مصنوعات هنری خود را به معرض نمایش گذاشتند. همچنین 64 عنوان کتاب به نمایش گذاشتند. همچنین 64 عنوان کتاب نیز به نمایش گذاشته شده بود.
مراسم در 29 آبان با سخنان کوتاه بهزاد اشتری, مدیر موسسه فرجام جام جم و روزبه قهرمان از اعضای هیئت مدیره این موسسه که هر دو ناشنوا هستند، آغاز شد. سپس ابوالفضل سعیدی, مدیر نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و پس از او، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای احمد مسجد جامعی, درباره مسائل ناشنوایان به سخن پرداختند و به تعدادی از هنرمندان برگزیده ناشنوا، جوایزی اهدا شد.
مسجد جامعی, توضیحاتی درباره توسعه فرهنگی و بسط فعالیتهای ناشنوایان ارائه کرد. از برنامه‌های جذاب روز افتتاح، اجرای دو سرود از دختران ناشنوا بود و نیز یک قطعه موسیقی که از سوی یک خانم ناشنوا اجرا شد.
دومین نمایشگاه آثار هنری، فرهنگی ناشنوایان, به مناسبت گرامیداشت سالگرد جبار باغچه‌بان, بنیانگذار آموزش ناشنوایان, از 25 دی ماه 1382 به مدت نُه روز گشایش یافت. مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه آثار هنری‌ـ فرهنگی ناشنوایان در فرهنگسرای نیاوران تهران, به همت موسسه فرهنگی‌ـ هنری فرجام جام جم برگزار شد.
در این مراسم شماری از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران, نگارخانه نیاوران، مدیران مدرسه‌های استثنایی و هنرمندان ناشنوا و شمار بسیاری از ناشنوایان و خانواده‌های آنان شرکت داشتند.
مراسم با اجرای حبیب تهران‌زاده, نیمه شنوا و پس از اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ناشنوایان مدرسه دخترانه باغچه‌بان شماره شانزده و با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید با صدای قاری ناشنوا, محمدرضا تقوی آغاز شد. بهزاد اشتری مدیر عامل موسسه فرجام جام جم و دبیر نمایشگاه, درباره اهداف برگزاری سالانه این نمایشگاه و گزارش عملکرد موسسه گفت: هم اکنون ناشنوایان فرهیخته‌ای در سراسر جهان و در کشور عزیز ما، ایران، وجود دارند که بدون خبر از یکدیگر به فعالیتهای فرهنگی مشغول هستند. بنابراین، ابتکارات جالب ایشان در امور آموزش، پژوهش، فرهنگ و هنر, ضرورت اطلاع‌یابی و ارتباط آنان با یکدیگر برای استفاده از تجارب همدیگر را جدی می‌سازد.
هر چند برگزاری این‌گونه نمایشگاهها که با مشکلات و تلاشهای بسیاری همراه است, به همت موسسات فرهنگی ـ هنری غیر دولتی در ایام و اوقاتی بسیار محدود، گام مثبتی است برای معارفه میان ناشنوایان و برقراری ارتباطهای فرهنگی و آموزشی ایشان، با وجود این, اگر خیلی خوش‌بین باشیم، تنها می‌توان گفت ما در آغاز راه هستیم.
در تمام کشورها و در میان همه افراد جامعه بشری، ارتباطات بستر توسعه است. بنابراین، جامعه ناشنوایان نیز به ضرورت داشتن ابزارهای ارتباطی مناسب برای همراهی و هماهنگی با دنیای دانش و فرهنگ و هنر پی برده است. ارتباطات مثبت، سازنده و طبیعی ناشنوایان از راههای زیر امکان‌پذیر است:
1. آثار مرجع: موسسه فرجام جام جم اولین دانشنامه ناشنوایان (دانا) که در میان کشورهای منطقه بی‌سابقه است به سامان رسانده که نوعی معارفه بین نخبگان ناشنوا با دیگر ناشنوایان و کسانی که در حوزه فرهنگ و آموزش ایشان تلاشگر هستند، ایجاد می‌کند.
2. ایجاد سایتهای اینترنتی: این کار با یاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و روسای محترم شرکتهای مخابرات مراکز استانها با شرایط بهتر و هزینه‌های کمتر, انجام‌پذیر خواهد بود.
3. کتاب‌شناسی و ایجاد کتابخانه برای ناشنوایان با امکانات و تسهیلات ویژه.
موسسه فرجام جام جم در این زمینه گامهای نخستین را برداشته و یاری دوستان کارشناس را می‌طلبد.
در بخشی از برنامه علی اصغر رمضانپور, مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از باغچه‌بان به عنوان سفیری یاد کرد و اظهار داشت: در اجرای برنامه‌ها می‌توان حدس زد که مرحوم باغچه‌بان چه نقش مهمی را در برقراری ارتباط میان شنوایان و ناشنوایان ایفا کرده است و از این‌رو شاید او سفیری از جانب دنیای شنوایان برای ناشنوایان بود. سفیری که یک امکان فرهنگی برای برقراری ارتباط میان دو قشر و توسعه ارتباط میان خود ناشنوایان ایجاد کرده است. اگر از زاویه خاصی به فعالیتهای فرهنگی‌ـ هنری ناشنوایان بنگریم, در می‌یابیم پیامهایی از دنیای سکوت برای دنیای شنوایان است و متأسفانه برخی توهمات فرهنگی که در تاریخ بشر روی داده است, ما را دچار نوعی فریب کرده که فکر کنیم دنیای شنوایان یک دنیای اصلی و دنیای ناشنوایان یک دنیای فرعی است و این توهم باعث گردیده که همیشه به دنبال شبیه‌سازی میان این دو گروه باشیم. در حالی که دنیای ناشنوایان یک دنیای اصیل و باارزش و بدون آن, دنیای شنوایان یک دنیای ناقص است و ما نیازمند سفیرانی هستیم که پیامهای دنیای سکوت را به دنیای شنوایان و افراد غافل منعکس نمایند.
آقای رمضانپور به تمجید نمایشگاه ناشنوایان پرداخت و اشاره کرد که وجود نمایشگاه دایمی آثاری از هنرمندان توانا, نه یک بار و در مراسمی خاص، بلکه در طول سال الزامی است.
در این نمایشگاه برنامه‌های دیگری چون پانتومیم, سرود, موسیقی و دکلمه خوانی به دست هنرمندان ناشنوا و نیمه شنوا, به یاد مرحوم جبار باغچه‌بان اجرا گردید.
مأخذ:
شکست سکوت، ش 8، زمستان 1382، ص 14-17.
کلارا بلیغی  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1400